Miljöpolicy
MFT ska bedriva verksamheten med så lite negativ påverkan på miljön som möjligt.
- Aktivt välja det minst miljöpåverkande alternativet där det är möjligt, med tanke på kostnader och produktivitet.
- Så långt det är möjligt, återvinna kontors- och förbrukningsmaterial och minimera användandet av engångsartiklar.
- Använda och hushålla med energi på ett ansvarsfullt sätt.
- Vid upphandling av transporttjänster ställa krav på leverantörers miljöarbete.
- Sträva efter att, där det är möjligt, utnyttja ny teknik för distribution och kommunikation (e-post, videokonferenser etc.).
- Vår ambition är att minska andelen osorterat avfall genom effektiv källsortering.
- Alla anställda ska vara involverade och engagerade, genom utbildning och återkoppling, i det ständiga förbättringsarbetet.
- Företaget ska följa och tillämpa gällande lagar och föreskrifter.
- Företaget ska främja en kreativ kultur för förbättringar och idéer.
Kvalitetspolicy
Vårt kvalitetsmål är att få nöjdare kunder genom att:
- Hantera flygfrakt, frakthandlingar och information på ett effektivt och korrekt sätt.
- Involvera kunder och leverantörer i vårt kvalitetsarbete, i syfte att förebygga/minimera avvikelser.
- Utgå ifrån insikten om att kompetens och engagemang, hos vår egen personal, är grunden för allt kvalitetsarbete.
- En snabb hantering av reklamationer.
- Betrakta alla synpunkter från kunder, som en kvalitetsavvikelse oavsett orsak till avvikelsen.
- Arbeta med ständig förbättring för att hela tiden kunna leverera enligt kundernas krav samt andra krav som finns på vår verksamhet.
Samtlig personal är insatt i företagets kvalitetspolicy.
Kvalitetsmål för företaget fastställs årligen av företagsledningen.
Övergripande kvalitetsmål är mäta och följa upp interna avvikelser och mottagna preliminära reklamationer, kategoriserade i:
- Felmärkt gods
- Fel utlämnat gods (import)
- Fellastat/felbyggt (export/transit)
- Övriga fel – Terminal
- Fel på fakturor – färre än fastställd nivå
- Fel i dokumenthantering (export/ transit)
- Övriga fel – Kontor
Lista sammanställs och utvärderas fortlöpande genom VD/kvalitetschefens försorg.
Vårt arbete för framtiden
Med vårt miljö- och kvalitetsarbete ser Malmö Flygfraktterminal som en del av vårt ansvar, att bidra till en hållbar framtid i alla tänkbara aspekter av vår verksamhet.
För Malmö Flygfraktterminal betyder hållbarhet att säkerställa miljömässigt, ekonomiskt och socialt välbefinnande och att tillämpa lagar och föreskrifter och att vara en god samhällsmedborgare.